2010. április 30., péntek

Napraforgó kalács


Edithnél láttam meg először a napraforgó kenyeret. Sőt, nem csak láttam, meg is kóstoltam :) Nagyon fincsi volt, és a dizájn az valami csodálatos. Csak hogy én ilyen komplikált műveletnek nem mertem nekifogni. Aztán amióta itt vagyunk, sokkal több mindent kipróbáltam sütés terén, például első kenyér, első kalács, első briós. Ha ezek sikerültek, gondoltam megpróbálom a napraforgó kenyeret is. És a múltkor láttam Edithnél a napraforgó kalácsot. Na ez már jobban meggyőzött, mert az édes sütik nálunk jobban mennek, hamarabb fogynak.

Hozzávalók:
  • 700 gr liszt (nekem így túl lágy lett, ezután kicsit többet teszek)
  • 250 ml tej 
  • 125 ml olaj
  • 2 tojás
  • 3 dkg élesztő
  • 100 gr cukor
  • 1 tk.só
Egyéb:
  • 70 gr olvasztott margarin a kenéshez
  • fahéjas porcukor a szóráshoz 
  • 1 tojássárgája
  • 30 ml tej
  • szezámmag
A hozzávalókból szép tésztát dagasztott a gép. Miután megkelt, elosztottam két részre. Az egyik felét 5 cipóra, a másikat 6-ra osztottam. Az öt cipót kinyújtottam 22 cm-es körre, megkentem az olvasztott margarinnal, megszórtam a fahéjas porcukorral.


Egymásra raktam őket, az utolsót nagyobbra nyújtottam, hogy befedje a többit oldalt is. Sütőpapírral kibélelt tepsire helyeztem, a közepét bevagdostam nyolc cikkre és kifele hajtottam.


A hat kisebb cipóból öttel ugyanígy jártam el, ezeket 14 cm-es körré nyújtottam, a már meglévő szirmok  közé tettem, és azt is szirmokká változtattam.  Illetve ötöt tettem volna, ha Barnika egyiket el nem cseni. Így a belső szirmoknak csak négy rétege van, mert Barnikának külön kalács kellett.


A megmaradt hatodik kis cipó lett a napraforgó közepe. Edithnél több fázisfotót találtok.


Lekentem a tojássárgájával elkevert tejjel és megszórtam szezámmaggal, a közepére a megmaradt fahéjas porcukrot szórtam. Előmelegített sütőben készre sütöttem. Nem mértem az időt, kb. 50-55 perc volt. A hőfokot állandóan utánaigazítottam, mert az alja jobban sült. De végül finom lett. Kicsit kicsi volt neki a sütő, alig tudtam kivenni belőle :)

Nincsenek megjegyzések: